Suwnica Smitha – niezbędny sprzęt w każdej siłowni

Jak trenować górne i dolne partie mięśni? W jaki sprzęt należy zaopatrzyć siłownię, żeby sportowcy mogli pracować nad swoją muskulaturą? Suwnica Smitha to idealne urządzenie, które zapewnia doskonałe warunki do ćwiczeń nad rozbudową mięśni. Jej pierwowzór powstał już w latach 50 XX wieku. Już wtedy próbowano opracować narzędzie, które pomoże w codziennym trenowaniu. Jest ona niezastąpionym urządzeniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych adeptów kulturystyki.

Konstrukcja

Budowa Suwnicy Smitha jest bardzo zwarta i wytrzymała. Wykonana z najmocniejszych materiałów dba o bezpieczeństwo podczas wykonywanych ćwiczeń. Zespolenie gryfu z mechanizmem przesuwnym i asekuracyjnym jest przełomowym rozwiązaniem. Wprowadza do treningu możliwość regularnego pracowania nad tymi samymi mięśniami w sposób zrównoważony. Dzięki suwnicy podnoszenie i opuszczanie ciężaru odbywa się zawsze w ten sam sposób. Brak jest wychyleń lub wytrąceń w innych kierunkach. Wszystkie ruchy są zawsze takie same. Przez to mięśnie zapamiętują łatwiej swoją pracę, a osoba wykonująca trening nie potrzebuje drugiej do asekuracji i może sama ćwiczyć.

Jakie partie mięśni można ćwiczyć na Suwnicy Smitha?

Nowoczesne Suwnice Smitha mogą być wyposażone w dodatkowe sprzęty wspomagające i zapewniające kompleksowy trening. Jednym z takich akcesoriów jest ławka. Pomaga ona w uzupełnieniu ćwiczeń o przysiady czy wyciskanie. Innymi przydatnymi opcjami często załączanymi w zestawach są podpórki do pompek i specjalne uchwyty pomagające wykonywać skłony.  Dzięki takim rozwiązaniom można pracować nad następującymi partiami mięśni:

  • klatka piersiowa
  • grzbiet
  • brzuch
  • barki
  • biceps
  • triceps
  • nogi
  • pośladki.

Najpopularniejsze ćwiczenia na Suwnicy Smitha


Jednym z najbardziej popularnych ćwiczeń na Suwnicy Smitha jest wyciskanie żołnierskie. To trening barków polegający na podnoszeniu ciężaru nad linię głowy. Można je wykonywać siedząc lub stojąc. Dzięki suwnicy nie musimy martwić się o to, że będziemy podnosić ciężar pod złym kątem. Maszyna wykona to za nas. Dzięki temu będziemy mogli skupić się na jak najlepszym wyciskaniu. Innym rodzajem ćwiczenia przy pomocy suwnicy jest przysiad. Pozwala ona na pracę z większym obciążeniem, dzięki czemu budujemy mocne nogi. Pomaga również unikać kontuzji i przetrenowania. Buduje także staw kolanowy po kontuzji. Kolejnymi popularnymi ćwiczeniami na suwnicy to rozbudowa mięśni grzbietu. Martwy ciąg lub wiosłowanie w opadzie tułowia. Polegają one na podciąganiu sztangi do brzucha. To świetne ćwiczenia na plecy.

Maszyna Smitha

Standardowym a wręcz obowiązkowym wyposażeniem każdej siłowni jest oczywiście suwnica Smitha ze sklepu marbo-sport.pl. Maszyna do ćwiczenia mięśni klatki piersiowej, ale nie tylko, można wykorzystać ją także do innych partii mięśniowych. Owa suwnica została już bardzo dawno opracowana, bo w latach 50. XX Wieku. Za jej twórcę oraz konstruktora uznaje się Jack-a LaLanne. Nazwa suwnicy pochodzi od nazwiska kolegi konstruktora Rudy’ego Smitha.

Zamysłem konstruktora było stworzenie możliwie jak najbardziej uniwersalnej maszyny do treningów, która byłaby bezpieczna nawet dla nowicjusza oraz łatwa w użytkowaniu. Tak zrodziła się koncepcja maszyny, która to miałaby blokować ciężar tak, aby ”nie latał” on na boki a tylko poruszał się w osi góra-dół. Co znacznie ułatwiłoby wykonywanie niektórych ćwiczeń, a nawet poprawiło wyniki. Dzięki temu, że suwnica prowadzi sztangę po specjalnych prowadnicach z lewej i prawej strony, uniemożliwia to ”ucieczkę” obciążenia na boki co mogłoby skutkować kontuzją albo kalectwem przy dużym obciążeniu.

Zalety Suwnicy Smitha:

  • Bezpieczeństwo.
  • Komfort użytkowania.
  • Umożliwia wykonywanie ćwiczeń bez asekuracji.
  • Prosta w użyciu.

Jakie ćwiczenia na Maszynie Smitha ? Naprawdę wiele ćwiczeń możemy wykonać na maszynie dzięki temu, że została ona właśnie do tego zaprojektowana, miała być jak najbardziej uniwersalna. I Jest jak najbardziej uniwersalna ćwiczenia, jakie możemy wykonać za jej pomocą to na przykład:

  • Wyciskanie sztangi (w poziomie oraz ze skosem ujemnym bądź dodatnim)
  • Podciąganie w wyporze
  • Przysiady

oraz wiele innych ćwiczeń.

Jak ćwiczyć na Suwnicy Smitha ? Przede wszystkim intensywnie, ponieważ nadaje się ona idealnie do treningów siłowych, które mają zwiększyć naszą siłę. Dzięki temu, że nasze obciążenie jest na prowadnicy, nie ma jak ” uciec” w bok, dzięki czemu możemy skupić się tylko i wyłącznie na jednym z góry zaplanowanym ruchu partii mięśniowej, którą aktualnie ćwiczymy. Co dodatkowo pozwala delikatnie zwiększyć obciążenie względem tak zwanych ”wolnych ciężarów”.

Podsumowując Suwnica Smitha jest bardzo dobrym i uniwersalnym urządzeniem dla weteranów sportów siłowych, ale także nowicjuszy. Weteranom pozwala zwiększyć swoje ” Maksy” natomiast nowicjusze mogą bezpiecznie podszkolić technikę wyciskania. Dzięki jej uniwersalności nie musimy przesiadać się na inne maszyny, tylko znaczną część treningu jesteśmy wstanie wykonać na tej jednej konkretnej maszynie. Należy jednak pamiętać, że nie można całego treningu na niej opierać, wszak wolne ciężary są podstawą, Stanowi ona miłe i istotne urozmaicenie naszego treningu.

Suwnica Smith’a cenne informacje

Co to jest maszyna do Smitha?

Suwnica Smitha jest powszechnym sprzętem fitness (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-silowy_Urzadzenia-do-cwiczen_Suwnice-1665.html). Śmiem twierdzić, że każda komercyjna siłownia w kraju ma przynajmniej jedno z tych urządzeń. Czy kiedykolwiek widziałeś uchwyty, w których sztanga wydaje się być przymocowana do ramy? To jest maszyna Smitha.

Posiadanie sztangi przymocowanej do poręczy pozwala maszynie Smitha asekurować Cię podczas ćwiczeń. To naprawdę największa zaleta urządzenia. Wielu z nas ćwiczy samodzielnie. Niezależnie od tego, czy ćwiczysz w domu, czy na siłowni klubowej, nie zawsze możesz mieć dostęp do spottera. No cóż, maszyna Smitha pozwala ci się poczuć nieco bezpieczniej.

Drążek jest nie tylko przymocowany do systemu szynowego, ale także ma kołki co kilka cali, za pomocą których można zablokować drążek w miejscu. To jest świetne, ponieważ jeśli sam kucasz lub wyciskasz na ławce i utkniesz w połowie, możesz zablokować drążek w miejscu, w którym się znajdujesz i bezpiecznie opuścić maszynę.

Funkcja wykrywania jest świetna i sprawia, że samodzielne podnoszenie jest znacznie bezpieczniejsze. Jednak posiadanie paska również ogranicza dostępny ruch. Większość maszyn Smitha umożliwia ruch pręta tylko w pionie. Oznacza to, że poprzeczka nie przesunie się do przodu ani do tyłu. Chociaż niektóre urządzenia mają system podwójnej szyny, w którym można poruszać się do przodu i do tyłu (chyba nadal są to maszyny Smitha, ale tradycyjne maszyny Smitha tego nie potrafią).

Zalety Suwnicy Smith’a:

  • nie potrzebujesz spottera
  • Pomaga ustabilizować sztangę, idealna dla początkujących
  • Pozwala na bezpieczne wykonanie kilku ćwiczeń
  • Może zablokować drążek w kilku różnych pozycjach początkowych.

Czy warto pracować z Suwnicą Smith’a?

Jeśli jesteś początkującym w podnoszeniu ciężarów, maszyny Smitha mają wiele sensu, ponieważ zapewniają bezpieczeństwo.

Jeśli nie masz pewności co do swojej umiejętności przysiadu, te urządzenia przydadzą się, ponieważ zapewnią ci stabilizację.

Jasne, przysiady Smitha nie będą zmuszały cię do pracy tak ciężko, jak przysiady tradycyjne, ale nadal będą działać!

Przysiady z asystą są nadal świetne do wytrnowania pośladków i mięśni czworogłowych.

Teraz wiesz, czym jest Suwnica Smith’a i do czego służy. Przeanalizowaliśmy niektóre z największych argumentów za i przeciw jego użyciu. Osobiście rozumiem, dlaczego tak wiele osób sprzeciwia się maszynom Smitha, ale nadal widzę wartość w ich użyciu. Używam ich od lat i nadal osiągam znaczne wzrosty sprawności.